بیان هنر چیست؟

۱۲۱ بازديد


همه ما از دیدن اعتماد برخی از مجریان و سخنرانان بزرگ تلویزیون شگفت زده می شویم و با خود فکر می کنیم که چگونه این افراد چنین تکنیک های بیان خوبی دارند؟ یکی از مهم ترین مهارت هایی که به شما کمک می کند در زندگی شخصی، کاری و تحصیلی خود به موفقیت برسید، مهارت بیان است. در این مقاله تاثیر شگفت انگیز فن بیان در زندگی را می شناسید و با تمرین های عملی برای تقویت فن بیان آشنا می شوید. با ما بمان.

هنر در چه چیزی بیان می شود؟

به عبارت ساده، هنر سخن گفتن، توانایی صحبت کردن شیوا و روان است. این مهارت بر انتقال پیام گفتاری به بهترین شکل و با بهترین نتیجه تاکید دارد. برای داشتن مهارت های گفتاری خوب، باید از تمام مهارت های ارتباطی خود استفاده کنید. بنابراین، برخلاف تصور غلط بسیاری از مردم، فن بیان محدود به کلام نیست. به این ترتیب، ممکن است لازم باشد زبان بدن خود را تقویت کنید یا لحن صدای خود را تغییر دهید. در ادامه مقاله تمام مهارت های بیان را برای شما توضیح خواهیم داد.

اهمیت بیان  گوینده رادیو در زندگی

شاید فکر کنید که فقط سخنرانان به هنر صحبت کردن نیاز دارند. اما هزاران موقعیت دیگر در تمام زندگی ما وجود دارد. که با استفاده از تکنیک بیان به تجربه بهتری تبدیل می شود.

به عنوان مثال، تصور کنید که پس از مدت ها محبوب خود را پیدا کرده اید. اما نمی توانید درست با او صحبت کنید. اگر توانایی صحیح صحبت کردن را بدانید، می توانید به خوبی در مورد خود صحبت کنید و او را متقاعد کنید (دیگران را متقاعد کنید). اما در غیر این صورت، ممکن است شانس خود را از دست بدهید. یادگیری این مهارت به هر کسی که در هر موقعیتی باشد کمک می کند تا فردی شادتر و موفق تر شود.

با استفاده از مهارت های صحبت کردن، بر دیگران تأثیر می گذارید و با دیگران دوستی خوبی ایجاد می کنید. یادگیری این مهارت تاثیر بسزایی در دستیابی به اهداف دارد و در محیط کار روابط اجتماعی قوی خواهید داشت. اهمیت این موضوع را دست کم نگیرید و اکنون برای تقویت آن تلاش کنید.

فواید بیان

با یادگیری مهارت های سخنرانی در جمع، تغییرات مثبت زیادی در زندگی خود ایجاد خواهید کرد. در زیر فواید بسیاری از هنرهای بیانی در زندگی ما انسان ها آورده شده است.

1. اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد

2. در کنار دیگران احساس راحتی بیشتری می کند.

3. به بهبود موقعیت شغلی شما کمک می کند.

4. اطلاعات عمومی را افزایش دهید.

5. شما را از دیگران متمایز می کند.

6. کیفیت دوستان خود را افزایش می دهید.

7. شانس خود را برای ملاقات با افراد جدید افزایش دهید.

8. به شما کمک می کند بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنید.

9. احساس رضایت از خود را در شما ایجاد می کند.

10. احساس خوبی به شما می دهد.

مهارت های سخنرانی در جمع

با توجه به مزایای فراوان یادگیری تکنیک های بازخورد؛ از او غافل نشوید و درسش را به تعویق بیندازید. قبل از شروع تمرین، باید تمام مهارت های فن بیان را بدانید.

به طور کلی، ما مهارت های سخنرانی در جمع را به سه بخش تقسیم می کنیم: زبان بدن، مهارت های صوتی. و مهارت های گفتاری در فن بیان حرفه ای شوید. شما باید در این سه قسمت ورزش کنید.

1. مهارت های زبان بدن

برای اینکه پیام خود را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنید، به چیزی بیش از کلمات نیاز دارید. زبان بدن به شما کمک می کند تا به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید و تاثیر بیشتری روی آنها داشته باشید. اگر می خواهید یک فرد موفق واقعی باشید؛ زبان بدن را دست کم نگیرید.

بر اساس تحقیقات، تاثیر زبان بدن در طول مکالمه 55 درصد است. اما در زبان گفتاری این درصد تنها 7 درصد است. این بدان معنی است که زبان بدن قوی و هماهنگ می تواند دیگران را بیشتر از کلمات جذب کند.

2. مهارت های صوتی

یکی از مهم ترین مهارت ها برای بیان ایده ها ساختن صدا است. جمله بندی، تاکید، حجم صدا و سرعت گفتار عواملی هستند که این مهارت را آزمایش می کنند. به عنوان مثال، برخی افراد کلمات را سریع تلفظ می کنند و نمی توانند بین هر کلمه به درستی نفس بکشند.

گوش دادن به چنین افرادی برای شنوندگان واقعا سخت است. بنابراین، معمولا بعد از چند دقیقه توجه خود را به چیز دیگری معطوف می کنند. همین امر در مورد لهجه های بلند و نامفهوم یا صحبت کردن با صدای آهسته صدق می کند. برای ایجاد ارتباط مثبت دو طرفه، باید روی مهارت های صوتی خود کار کنید و تمرینات مختلفی را انجام دهید.

3.  آموزش زهرا شیراحمدی درباره مهارت های گفتاری

واژگان، انتخاب صحیح کلمه و انواع جملات شما بر دیگران تأثیر می گذارد. اگر می‌خواهید مانند یک فرد موفق عمل کنید، باید بدانید کجا از کلمات خود استفاده کنید. به عنوان مثال، انواع کلماتی که در مصاحبه شغلی استفاده می کنید با مکالمه با یک دوست ده ساله متفاوت است. برای گسترش دایره لغات خود؛ شما باید از تکنیک های مختلفی استفاده کنید، از جمله اینکه بدانید از چه کلماتی در بحث استفاده کنید.

تمرینات طوفان فکری

با تمرینات زیر می توانید روحیه خود را تقویت کنید.

صدا را کنترل کنید

منظور از کنترل صدا، تنظیم میزان صدا است. به عنوان مثال، صدای شما هنگام صحبت با شخصی در دو متری شما. با کسانی که ده متر با شما فاصله دارند فرق دارد. همچنین، مدت‌هاست که مخاطبان هیچ‌کس را با یک صدا نشنیده‌اند.

برای این تمرین می توانید هر روز یک ربع تا نیم ساعت ورزش کنید. روی صندلی بنشینید و برای مخاطب خیالی که در فواصل مختلف از شماست. صحبت کنید سعی کنید صدای خود را با توجه به ریتم مخاطب کم و زیاد کنید.

با افزایش صدا بر نکات مهم تاکید کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید در مورد مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی صحبت کنید. وقتی در مورد ویژگی های خوب صحبت می کنید، صدای خود را کمی بالا ببرید.

کلمات و جملات را با سرعت مناسب بیان کنید.

چگونه آهسته صحبت کنید مخاطب شما را خسته می کند. تند صحبت کردن نیز مستلزم اجازه شنونده برای تفکر است. اگر می خواهید یک تکنیک بیان قوی داشته باشید. شما باید سرعت صحبت کردن خود را بررسی کنید. یادگیری صحبت کردن؛ تمرین زیر را انجام دهید.

یک متن کوتاه را انتخاب کنید. سعی نکنید سرعت خود را کنترل کنید. شروع به آواز خواندن کنید و در صورت امکان صدای خود را در طول تمرین ضبط کنید.

بار دوم که متن را می خوانید، آگاهانه مکث بین کلمات را افزایش دهید. این تمرین را سه بار و هر بار به آرامی انجام دهید. انجام هر روز این تمرین کنترل شما را بر سرعت بیان کلمات به طور غیرمنتظره ای افزایش می دهد.

استرس خود را کنترل کنید

بهبودی از استرس و اضطراب ناشی از سخنرانی در جمع زمان می برد. اما بر روابط و زندگی شما تأثیر زیادی می گذارد. تلاش مستمر شما رمز موفقیت در این امر است. مدیتیشن و یوگا را به برنامه خود اضافه کنید. این شغل آرامش را به زندگی شما می افزاید و به شما اجازه نمی دهد نگران حضور در جمع باشید.

ریشه ترس خود را پیدا کنید. بیشتر اوقات، تجربیات بد گذشته دلیل اصلی این ترس هستند. دریابید که چرا در این تجربه شکست خوردید و برنامه ای برای رفع مشکل ایجاد کنید. خود را در موقعیتی قرار دهید که صحبت کنید و اجازه دهید تجربیات جدید و خوب خاطرات بد را از گذشته دور کنند.

صحبت کردن را تمرین کنید.

هرگز ورزش را متوقف نکنید. از خانواده و دوستان نزدیک کمک بگیرید و با آنها صحبت کنید. با هر تجربه جدید شما در هنر بیان قوی تر خواهید شد. تکرار و تمرین به شما کمک می کند تا اشتباهات خود را بیابید و آنها را یکی یکی از بین ببرید.

من یک کتاب خواندم

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های گفتاری، خواندن کتاب است. خواندن کتاب دایره لغات شما را بهبود می بخشد. سعی کنید کلمات زیبا و جالبی را که در هر کتاب می خوانید در صفحه اول و هر بار که کتاب را باز می کنید بنویسید. آنها را احاطه کند. برای موثرتر کردن این فعالیت، از کلمات انتخاب شده از مکالمات روزمره برای ضبط در واژگان خود استفاده کنید.

از کلمات موثر استفاده کنید.

حتی کلمات نیز احساسات مشابهی را در افراد ایجاد نمی کنند. به عنوان مثال، کلمات "عالی" و "خارجی" کاربردهای نسبتا مشابهی دارند. اما حس دیگری به مخاطب می دهد. استفاده از کلمات موثر با عبارات مناسب، طرف مقابل را تحت تاثیر قرار می دهد و توجه او را جلب می کند. در زیر چندین لغت و فعل مؤثر وجود دارد که می توان در مکالمه از آنها استفاده کرد.

با یکدیگر

بی درنگ

یک پیشنهاد

مقایسه

جالب هست

اجازه دهید

بنابراین

غیر ابزار

به سادگی

مستقل

اول/آخر/دوم،….

اختراع

ابزار

ثابت / اثبات شده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.