نگاهی کوتاه به فیلم های ورزشی ایرانی

۳۱ بازديد


یکی از ژانرهای پرطرفدار فیلم، ژانر ورزشی است که در فیلم های سراسر دنیا اهمیت زیادی دارد. اما این ژانر در سینمای ایران مغفول مانده و بیشتر سینماگران برای ساخت فیلم خود روی انتخاب موضوعات ورزشی تمرکز نمی کنند. اما در تاریخ سینمای ایران، کارگردانانی هم هستند که به دریا فکر کرده و موضوع ورزش را برای روایت داستان خود انتخاب کرده اند و برخی از این فیلم ها جزو ارزشمندترین آثار تاریخ سینمای ایران هستند از در ادامه این مقاله تعدادی از بهترین فیلم های ورزشی را معرفی می کنیم و نگاهی گذرا به داستان ها و داستان های آنها خواهیم داشت.

فیلم های ورزشی ایرانی

فیلم های درام ایرانی تولید شده در تاریخ سینمای ایران به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. گروهی از آن ها فیلم هایی هستند که ستاره های زیادی در آن حضور دارند و بخشی از تاریخ بازیکنان را روایت می کنند و دسته دوم فیلم هایی هستند که به عنوان درام ورزشی شناخته می شوند و روح ورزش را در بطن روایت یک داستان اجتماعی دارند. در ادامه با چند نمونه از فیلم های ورزشی سینمای ایران آشنا می شویم.

با آگاهی از گلامورزا بگذرید.

این فیلم به کارگردانی بهرام توکلی در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی ایران در تاریخ سینما محسوب می‌شود. همانطور که از نام این فیلم پیداست، شاهد داستان زندگی شخصی و ورزشی جهان پهلوان تختی، ورزشکار اسطوره ای ایران خواهیم بود. داستان این فیلم که علت اصلی خودکشی کشتی گیر مشهور ایرانی را بررسی می کند، با خواندن وصیت نامه تهتی آغاز می شود. در فیلم شاهد فلاش بک هایی از دوران کودکی تا نوجوانی و میانسالی غلامرضا تختی هستیم.

در این فیلم وضعیت بد مالی و فقر شدید غلامرضا تختی در دوران کودکی و زندگی او در حلبی آباد جنوب تهران را می بینیم که با نحوه ورود او به دنیای کشتی، موفقیت های ورزشی، مشکلات و مشکلاتی که در طول این مدت با آن مواجه بوده ادامه دارد. کل فیلم راه به او گفته شد. قسمت آخر این فیلم که در مورد اختلافات او با همسرش و نحوه جدایی او صحبت می کند، برای یافتن دلیل اصلی خودکشی تختی نمایش داده می شود.

وقتی خبر ساخت غلامرضا تختی توسط بهرام توکلی منتشر شد، بسیاری از منتقدان و سینماگران بر این باور بودند که این فیلم به خوبی برخی از بیوگرافی سلبریتی های ایرانی نخواهد بود. بزرگترین دلیل این نگرش در میان اهالی سینما عدم استقبال از ساخته مشترک جهان پهلوان تکتی، علی حاتمی و بهروز افکامی است.

اما بهرام توکلی با این فیلم ثابت کرد که فیلمنامه نویس با استعدادی است و توانسته زندگی نامه جهان پهلوان تهتی را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ورزشی ایران در قالب یک درام تاثیرگذار بنویسد. یکی از لحظات حاشیه ای این فیلم که می توان به آن اشاره کرد، واگذاری نقش گلمرضا تهتی به امیر جدیدی بود که مدتی در جلسات و گردهمایی های تیم ملی کشتی فرنگی شرکت می کرد اما به دلایلی این تصمیم لغو شد. تغییر کرد و امیر جدیدی بازی کرد. این کار نکرد.

فیلم عرق سرد

یکی دیگر از فیلم‌های ورزشی ایرانی به کارگردانی سهیل بیراگی در سال 1395، داستان افروز اردستانی، کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران را روایت می‌کند که موفق به کسب عنوان خانم شد. گل در فینال ملی.

این فیلم داستان افروز اردستان را روایت می‌کند که چند روز قبل از اعزام بازیکنان و تیم فوتبال بانوان ایران به مسابقات جام جهانی، متوجه بازیکنان و تیم فوتبال بانوان ایران شد. همسرش محروم شد و نتوانست او را در جام جهانی همراهی کند.

همسر افروز اردستانی مجری معروف تلویزیون است که برنامه های مذهبی و عرفانی در تلویزیون اجرا می کند. تعلیق افروز توسط همسرش ماجراها و مشکلاتی را ایجاد می کند که در آن دو و دوستانش به خوبی کنار می آیند.

در زمان پیش تولید این فیلم شایعاتی به گوش می رسید که داستان این فیلم درباره زندگی حرفه ای نیلوفر اردلان کاپیتان سابق تیم فوتسال بانوان ایران است. اما پس از فیلمبرداری و اکران این فیلم در سینماها مشخص شد که این شایعات تا حدودی صحت دارد و سهیل بیراگی و گروه سازنده فیلم عرق سرد بخشی از شخصیت اصلی فیلمشان افروز اردستانی را از زندگی نیلوفر اردلان گرفتند.

فیلم های خارجی

یکی از متنوع ترین فیلم های ورزشی ایرانی به کارگردانی ظفر پناهی در سال 1383 به موضوعی اجتماعی مرتبط با ورزش می پردازد. این فیلم داستان دخترانی را روایت می‌کند که عاشق فوتبال هستند اما اجازه ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقات فوتبال را ندارند.

در این فیلم، برخی از زنان عاشق فوتبال برای تماشای بازی نهایی انتخابی جام جهانی بین ایران و بحرین به استادیوم می روند، خود را مبدل می کنند و سعی می کنند با پیراهن پسرانه وارد ورزشگاه شوند. این زنان یک روز قبل از ورود به ورزشگاه توسط مسئولان ورزشگاه کشف و از ورود خودداری کردند. نیروهای امنیتی این زنان را به چند پلیس تحویل دادند تا به کلانتری ببرند اما پس از شکست ایران و صعود به جام جهانی، زنان موفق شدند در وسط خیابانی شلوغ از دست آنها فرار کنند.

لیگ ورزشی ایران

علاوه بر سکوهای سینما که شاهد اکران برخی فیلم های ورزشی ایرانی بوده است، مخاطبان تلویزیون نیز در سال های اخیر سریال هایی با داستان های ورزشی از این رسانه را دیده اند. در زیر تعدادی از بهترین سریال های ورزشی را می شناسیم.

به افتخار سریال

این سریال را می توان اولین سریال فوتبالی تلویزیون دانست که در سال 1377 از شبکه سوم سیما پخش شد. سیروس مقدم کارگردانی این سریال را به نویسندگی سعید سلطانی برعهده داشت که داستان یک مربی بزرگ و با اخلاق فوتبال را روایت می کند که می خواهد به خم نشوید. خواسته های مافیای فوتبال به همین دلیل این مربی از سرمربیگری تیم لیگ یک استعفا داد و به لیگ 3 رفت و با همه مشکلات موفق شد با این تیم به فینال جام حذفی باشگاه های کشور راه یابد.

سریال پژمان

در تاریخ سینما و تلویزیون ایران یکی دیگر از سریال ها و فیلم های ورزشی موفق ایرانی است که در ژانر کمدی مورد توجه بسیاری از بینندگان قرار گرفته است. نویسنده این سریال که در سال 1392 از شبکه سه سیما پخش شد، نویسنده مهراب قاسم خانی، کارگردانی سروش صحت و پژمان جمشیدی، بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس نقش اول را بر عهده دارند.

همانطور که از نام این سریال مشخص است، زندگی فوتبالی پژمان جمشیدی موضوع اصلی داستان است که به شکلی سرگرم کننده روایت می شود. پژمان جمشیدی که چهار فصل متوالی و با وجود تلاش فراوان او و مدیر برنامه هایش نتوانست در ترکیب هیچ تیمی ظاهر شود، همچنان به شهرت و محبوبیت خود چنگ زده است. در این سریال پژمان سعی می کند با مدیر برنامه هایش تیمی مناسب پیدا کند و با آن شروع به بازی کند و اتفاقات جالبی در انتظار او و مدیر برنامه است.

دزد زنجیری

بدون شک یکی از بهترین سریال های ورزشی ایران ساخته کارگردان جوان و استاد سینمای ایران محمد کارت است که با فیلم زیبای «پروانه شنا» شهرت دارد. این سریال در سال 1401 در 20 قسمت از شبکه نمایش خانگی پخش شد و با استقبال چشمگیر بینندگان مواجه شد. این سریال یک درام اجتماعی و جنایی است که مضمونی ورزشی نیز دارد و توانسته داستان شخصیت هایش را به خوبی و زیبایی روایت کند.

این سریال داستان جوانی به نام جاوید را روایت می کند که در مناطق جنوبی تهران در گل و لای می جنگد. جاوید که پس از مهاجرت به خارج از کشور عاشق دختری به نام ابرا می شود، سعی می کند به تیم ملی کشتی بپیوندد و با قهرمانی در جام جهانی، جذابیت خود را دو چندان کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.