علائم زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

۱,۱۲۲ بازديد


زگیل نوعی پدیده پوستی ویروسی است و در واقع یک تومور خوش خیم و غیر سرطانی است. این تومور در لایه بالایی پوست شکل می گیرد و معمولا در عرض چند هفته ناپدید می شود. زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند، ویروسی که احتمالاً در مورد آن به عنوان HPV شنیده یا خوانده اید. زگیل تناسلی همانطور که از نامش پیداست. این یکی از شایع ترین بیماری های اندام تناسلی در مردان و زنان است که با رشد پوست در ناحیه تناسلی و اطراف آن مشخص می شود. این بیماری با سرعت انتقال بالا و احتمال رشد بدخیم یکی از دغدغه های افراد فعال جنسی به ویژه افرادی است که دارای شرکای جنسی متعدد هستند. در این مقاله فوق تخصص اورولوژی شما را با انواع زگیل تناسلی و همچنین روش های تشخیص و درمان آن آشنا می کنیم.

انواع زگیل تناسلی

ویروس های HPV به دو نوع پوستی و تناسلی طبقه بندی می شوند. در زیر با ویژگی های زگیل های پوستی و تناسلی آشنا خواهید شد.

زگیل های پوستی

بیشتر زگیل ها زگیل پوستی هستند. زگیل های پوستی روی پوست بازوها، سینه، دست ها و پاها ظاهر می شوند. زگیل های پوستی با زگیل تناسلی متفاوت هستند و معمولا خطرناک نیستند.

زگیل جن

زگیل تناسلی در نواحی مرطوب بدن رشد می کند. دلیل اینکه به آن زگیل تناسلی می گویند این است که آلت تناسلی و ناحیه اطراف مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسلی را روی پوست و قسمت های غیر مخاطی بدن نخواهید دید. باید توجه داشت؛ زگیل تناسلی همیشه مضر نیست.

علائم زگیل تناسلی

علائم و نشانه های زگیل تناسلی:

برجستگی های کوچک به رنگ پوست یا خاکستری در ناحیه تناسلی ظاهر می شود

مجموعه ای از چندین زگیل در مجاورت یکدیگر در فضایی به شکل گل کلم

خارش یا ناراحتی ناحیه تناسلی

خونریزی هنگام مقاربت

در زنان، استخوان لگن در دستگاه تناسلی، دیواره رحم، رحم و دهانه رحم، دهانه رحم و دهانه رحم ایجاد می شود. در مردان، این زگیل ها می توانند روی کیسه بیضه، کیسه بیضه یا نوک یا شفت فک ظاهر شوند. زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلو افرادی که با افراد آلوده رابطه دهانی داشته اند ایجاد شود. استخوان شرمگاهی آنقدر کوچک و پهن است که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. البته گاهی اوقات تعداد استخوان شرمگاهی می تواند افزایش یابد و توده بزرگی تشکیل دهد.

تشخیص زگیل تناسلی

متخصص پوست معمولا زگیل تناسلی را با نگاه کردن به آن و استفاده از ذره بین برای بررسی دقیق آن تشخیص می دهد. برای بررسی زگیل های داخلی ممکن است معاینه واژن یا رکتوم انجام شود. به ندرت نیاز به نمونه برداری از زگیل برای بررسی دقیق تر است. در صورت لزوم و با توجه به ناحیه نمونه، بی حسی موضعی اعمال می شود. آزمایش‌های جدیدی برای بررسی انواع خاصی از ویروس ایجاد شده‌اند، اما این آزمایش‌ها به طور معمول برای تشخیص زگیل تناسلی استفاده نمی‌شوند. آزمایش خون برای تشخیص ویروس زگیل تناسلی انجام نمی شود.

درمان اندام تناسلی

آیا به فکر درمان زگیل تناسلی هستید؟ زگیل های تناسلی قابل مشاهده ممکن است پس از سال ها بدون درمان از بین بروند. اما این ویروس زگیل همچنان در بدن وجود دارد و پس از مدتی باز خواهد گشت. بنابراین هدف از درمان کنترل علائم بیماری و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است. توجه داشته باشید که زگیل تناسلی حتی زمانی که بیمار علائم بیماری را نداشته باشد، می تواند گسترش یابد. از بین روش های درمانی، درمان معمولاً در یک جلسه بدون نیاز به بستری انجام می شود و معمولاً بنا به تشخیص پزشک به دلیل درمان 100 درصدی زگیل، ممکن است یکی از روش های زیر را انتخاب کند.

لیزر درمانی

لیزر زگیل تناسلی (استفاده از اشعه برای از بین بردن زگیل تناسلی) این مزیت را دارد که یک بار برای همیشه از شر زگیل های شما خلاص شود. این روش برای از بین بردن زگیل های متعدد و فردی به تعداد زیاد بسیار موثر است. لیزر درمانی می تواند کمی گران تر از روش های دیگر باشد، اما نتایج مشخص تری دارد. این روش نیم ساعت طول می کشد و در کلینیک های سرپایی انجام می شود. بیمار می تواند بلافاصله پس از لیزر به کار خود بازگردد. زمان نقاهت او بسیار کوتاه است. در میان کسانی که از شهرستان برای درمان زگیل خود به شهرها می روند، همان روز پس از لیزر درمانی به شهر خود بازمی گردند.

کرایوتراپی (زگیل یخ زده)

کرایوتراپی یا سرما درمانی توسط متخصص پوست برای درمان زگیل تناسلی انجام می شود. تری کلرواستیک اسید (TCA) همان ماده شیمیایی است که توسط پزشک بر روی سطح زگیل اعمال می شود و آپاندیس پس از انجماد ناپدید می شود. طی این روش موفق، 75 درصد بیماران رضایت کامل داشتند و 15 درصد از آنها ظهور مجدد زگیل را تجربه کردند. اما سرما درمانی یا سرما درمانی یکی از روش های قطعی برای درمان زائده های گوشتی بعد از لیزر است.

برق گرفتگی یا سوختگی

یکی از روش های قدیمی درمان زگیل های پوستی، کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل است. در این روش جراحی سنتی، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و تخریب بافت غیر طبیعی پوست استفاده می کند. این روش عمدتا برای زائده های نرم و گوشتی استفاده می شود و اگر زگیل شما سفت و زبر باشد، پزشک متخصص لیزر و کرایو را توصیه می کند.

جراحی لب برای زگیل تناسلی

یکی از روش هایی که پزشکان یا جراحان برای برداشتن تزریقات استفاده می کنند، جراحی است. جراحی اغلب بر روی اندام های پوستی انجام می شود. و در صورت وجود زگیل در داخل زن یا روی مقعد برای حذف آن از لیزر استفاده خواهد شد. جراحی شامل روش سنتی برش با تیغه چاقوی جراحی است. قبل از اینکه ناحیه آلوده به صورت موضعی بی حس شود زخم حاصل از برداشتن زگیل بخیه می شود. پس از درمان اندام های تناسلی در زنان انجام تست پاپ اسمیر هر شش ماه یک بار بسیار مهم است زیرا می تواند تغییرات سلول های دهانه رحم را نشان دهد.برخی از انواع HPV که باعث سرطان می شوند باعث سرطان نمی شوند. اما برخی از ویروس ها باعث ایجاد سرطان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.