شرايط طلاق غيابي: نحوه اعتراض به آن [وضعيت مهريه و نفقه]

۹۹ بازديد

هرچند ازدواج بسيار امر پسنديده و خوبي است، اما گاهي اوقات كار به جايي مي‌رسد كه زن و شوهر تصميم به طلاق يا جدايي از يكديگر مي‌گيرند‌. حال اگر يكي از زوجين در جلسه دادگاه حاضر نشود، دادگاه رأي طلاق غيابي را صادر خواهد كرد. هرچند در قوانين اسلام حق طلاق با مرد است، اما درخواست طلاق غيابي از طرف زن نيز مي‌تواند انجام شود. البته داراي شرايط مختلفي است كه در ادامه اين مقاله از جوان ايراني با هم بررسي مي‌كنيم.

 

طلاق غيابي چيست؟
گاهي اختلافات و درگيري‌هاي خانوادگي زن شوهرها به حدي مي‌رسد كه نياز به جدايي دارند، اما نمي‌دانند طلاق غيابي چيست! درواقع طلاق غيابي به زماني گفته مي‌شود كه شما عليه همسر خود دادخواستي را در دادگاه تنظيم مي‌كنيد، درنتيجه ابلاغيه براي همسر شما از سوي دادگاه ارسال مي‌شود. فرد موظف است تا در جلسات دادگاه حضور پيدا كند، اما درصورتي‌كه ابلاغيه را آن فرد دريافت نكند و يا اگر دريافت مي‌كند در جلسه دادگاه حاضر نشود به دليل عدم حضور فرد اگر لازم باشد طلاق غيابي صادر خواهد شد.

طلاق غيابي از طرف مرد
اگر زن در جلسات رسيدگي در دادگاه حاضر نشود، لايحه نيز ندهد و به او ابلاغ نشده باشد، حكم طلاق غيابي صادر خواهد شد. البته دادگاه تمام حقوق زن را باز هم در نظر خواهد گرفت. زن مي‌تواند در طي ۲۰ روز به حكم طلاق اعتراض كند.

 

طلاق غيابي از طرف زن
همچنين زن‌ها مي‌توانند درخواست طلاق غيابي بدهند. درواقع اگر شوهر آن‌ها در دادگاه حاضر نشود يا اخطاريه دادگاه ابلاغ نشده باشد و لايحه ندهد رأي غيابي صادر مي‌شود.

البته شرايطي لازم است براي اينكه زن درخواست طلاق غيابي بدهد كه در ادامه بررسي مي‌كنيم:

♦ مرد معتاد به مواد مخدر يا مشروبات الكلي باشد، طوري كه به زندگي مشترك آن‌ها خلل وارد كند. در اين صورت بايد مرد به پزشك مراجعه كند و اگر در مهلت زماني كه پزشك براي ترك اعتياد در نظر گرفته نتواند ترك كند، زن مي‌تواند درخواست طلاق غيابي بدهد.

♦ اگر مرد مدام همسر خود را كتك بزند و اين رفتار بد را ادامه دهد.

♦ اگر مرد به يك بيماري رواني و يا هر نوع بيماري مبتلا شود كه زندگي مشترك را غيرقابل‌تحمل مي‌كند.

♦ اگر مرد به مدت‌زمان حداقل ۶ ماه متوالي و يا ۹ ماه متناوب در يك سال، زندگي را ترك كند و هيچ دليلي هم براي غيبت خودش نداشته باشد.

♦ اگر مرد در ۴ سال گذشته غيبت داشته و هيچ خبري هم از خودش ندهد، دادگاه حكم موت فرضي او خواهد داد و مانند موارد قبلي طلاق غيابي را صادر خواهد كرد.

♦ اگر مرد از شرايط ضمن عقد تخلف كرده باشد، زن با اثبات آن مي‌تواند حكم طلاق غيابي را از طرف دادگاه بگيرد.جوان ايراني (irjavan.com)

♦ اگر مرد به همسر خود نفقه ندهد و دادگاه هم حتي نتواند او را مجبور كند كه نفقه پرداخت كند، درنتيجه طلاق غيابي صادر خواهد شد.

 

مهريه در طلاق غيابي

حتي اگر طلاق شما غيابي باشد، مرد موظف به پرداخت مهريه به زن است. اگر طلاق غيابي از سوي مرد باشد كه حتماً بايد مهريه را به زوجه بپردازد، ولي اگر زن درخواست طلاق غيابي بدهد در صورت درخواست خود، مي‌تواند مهريه و حق و حقوق مادي خود را بخشيده و طلاق بگيرد.

 

مدت‌زمان عده در طلاق غيابي
مدت‌زمان عده آن بازه زماني است كه زن نمي‌تواند ازدواج كند. درواقع فقط پس از تمام شدن زمان عده، زن مي‌تواند بدون اجازه پدر و جد پدري ازدواج مجدد داشته باشد.

مدت‌زمان عده بعد از طلاق غيابي دقيقاً مانند طلاق است كه زن بايد رعايت كند. البته دقت كنيد اگر حكم طلاق غيابي به دليل غيبت ۴ ساله مرد باشد يا درواقع دادگاه حكم به موت فرضي دهد، زن بايد عده وفات را از تاريخ صدور طلاق نگه دارد.

 

مدت‌زمان صدور طلاق غيابي
همراهان گرامي مجله جوان ايراني بايد بدانيد كه مدت‌زمان طلاق غيابي براي هر فردي متفاوت است و به معيارهاي متعددي بستگي دارد. درواقع به روند رسيدگي پرونده طلاق بستگي دارد، حتي ممكن است اين پروسه تا يك سال و نيم طول بكشد. البته اگر طلاق غيابي به دليل غيبت شوهر باشد، بايد بيش از ۴ سال اين غيبت طول كشيده باشد تا رأي طلاق غيابي صادر شود. بنابراين اگر قصد اين نوع جدايي را داريد، بايد كمي صبور باشيد. همچنين شما عزيزان بايد بدانيد كه طلاق غيابي مانند هر كار ديگري هزينه دارد و هزينه‌ها شامل هزينه پرداختي به دفاتر الكترونيك قضايي، هزينه دادرسي، حق‌الوكاله و مواردي از اين قبيل است. هزينه مشاوره و موارد ديگر را نيز بايد بپردازيد.

 

وضعيت حضانت فرزندان در طلاق غيابي
بسياري از افراد اين دغدغه را دارند كه پس از طلاق، حضانت فرزندان چه مي‌شود! فرزندان دختر و پسر تا پايان ۷ سالگي حضانت آن بر عهده مادر است. اما دختر خانم‌ها از ۷ تا ۹ سالگي و پسرها هم از ۷ تا ۱۵ سالگي حضانتشان بر عهده پدر مي‌باشد.

ذكر اين نكته قابل‌توجه است كه اگر شوهر مجهول الامكان باشد، درواقع مشخص نباشد كجا زندگي مي‌كند، باز هم چون مكان زندگي او مشخص نيست، حضانت فرزند با مادر است. اما اگر محل زندگي او مشخص شود و باز گردد، از طريق مراجع قضايي مي‌تواند درخواست دهد و حضانت فرزند را به عهده بگيرد.

 

طلاق غيابي در دوران عقد


ابتدا بايد مشخص كنيم كه دوران عقد چه زماني است. زماني كه صيغه عقد بين زن و شوهر جاري مي‌شود، دوران عقد آغاز مي‌شود و آن‌ها به‌صورت رسمي زن و شوهر محسوب مي‌شوند‌. زوجين در صورت دلخواه مي‌توانند طلاق غيابي نيز بگيرند، البته بايد شرايط طلاق غيابي را داشته باشند. به عنوان مثال همسر معتاد باشد و يا به صورت طولاني‌مدت خانه را ترك كند، در مواردي از اين قبيل خانم مي‌تواند با اثبات عسر و حرج، درخواست طلاق بدهد. اگر درخواست داده و همسرش در دادگاه حاضر نشد يا ابلاغي توسط او دريافت نشد و لايحه براي دادگاه نفرستاد، در اين صورت طلاق غيابي صادر خواهد شد.

 

وكيل در طلاق غيابي
وكيل در طلاق غيابي بسيار مي‌تواند كمك‌كننده باشد، زيرا به جاي شما مي‌تواند كارها و مراحل انجام طلاق را پيش ببرد. همان‌طور كه مي‌دانيد قوانين مدني مدام در حال تغيير هستند، ممكن است شما از قوانين جديد اطلاع نداشته باشيد، اما وكيل در جريان تمامي اين امور هست. بنابراين مي‌توانيد تمام اين كارها را به شخصي به نام وكيل بسپاريد.

 

شرايط طلاق غيابي از طرف زوجين در خارج از كشور
اگر مرد و يا زن در خارج از كشور زندگي كرده و درخواست طلاق بدهند، جلسات، صدور حكم و تمامي اين موارد دقيقاً مطابق با قوانين جمهوري اسلامي ايران پيش مي‌رود. آنجا هم مانند ايران اگر زن و شوهر در جلسه دادگاه حضور پيدا نكنند، رأي طلاق غيابي صادر خواهد شد. البته زن يا مرد بايد يك وكيل در كشور ايران بگيرد تا او كارهاي مربوط به امور طلاق را در خارج از كشور انجام دهد.

 

اعتراض به طلاق غيابي

اگر فردي طلاق بگيرد اما همسرش به اين حكم اعتراض داشته باشد، مي‌تواند درخواست واخواهي بدهد. درواقع فرد تا ۲۰ روز مي‌تواند اعتراض خود را به ثبت برساند. اما اگر از رأي طلاق بي‌خبر بوده و از نظر دادگاه نيز موجه تلقي شود، فرد مي‌تواند پس از ۲۰ روز نيز درخواست واخواهي بدهد و مراحل آن را در دادگاه بگذراند.

 

خلاصه
اگر زن تصميم بگيرد كه تمام حق و حقوق خودش را بگيرد، بهتر است از حضور و راهنمايي يك وكيل نيز استفاده كند. همان‌طور كه مي‌دانيد مهريه و نفقه جزو مهم‌ترين حقوق مالي زن محسوب مي‌شود. در اين مسير، وكيل مجرب بسيار كمك‌كننده است.

همانطور كه مشاهده كرديد در غياب زن و يا مرد مي‌توان طلاق غيابي گرفت، اما داراي شرايطي است كه در اين مقاله از جوان ايراني به‌طور كامل بررسي شد‌.

شرايط طلاق غيابي: نحوه اعتراض به آن [وضعيت مهريه و نفقه]

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.